20 oktober 2025

Onze campagne "Elk moment telt", met kleuter Charlie (4) die danst, zingt en boekjes leest met haar zusje, raakt. Niet alleen bij mensen die met metabole ziekten te maken hebben maar iedereen die de campagne ziet, begrijpt: metabole ziekten moeten gestopt worden. Afgelopen periode waren we veelvuldig in de media, mede dankzij onze nieuwe Vrienden van Metakids: Jim Bakkum en Bettina Holwerda.

De impact van onze Metakids-verhalen reikt ver. Zo is er in het AD een artikel te lezen over Charlie. Ouders Jamilla en Colin delen openhartig hoe het leven met een kind met een metabole ziekte voor hen is. Ook De Telegraaf sprak met hen en schreef een indrukwekkend artikel om meer aandacht te vragen voor metabole ziekten. Lokaal weekblad De Brug schreef een warm stuk over Charlie en de hoop van haar ouders op een toekomst met meer behandelopties.

En niet alleen het verhaal van Charlie raakte mensen. Ook Bjorn en Sofie waren bij verschillende media te zien. Zo vertelden Bjorn en zijn ouders hun verhaal bij Omroep Brabant. In het artikel wordt de ernst van metabole ziekten en het belang van bekendheid goed duidelijk gemaakt. De Stentor gaf aandacht aan het verhaal van Sofie. Daarin deelden ouders Stefanie en Menno hun zorgen voor de toekomst van Sofie.

Zo groeit de bekendheid van Metakids stap voor stap’ dankzij de gezinnen die hun verhaal durven te delen, en de media die helpen om hun stem te versterken.