22 september 2025

Charlie (4) lacht, speelt en zingt. Maar achter haar glimlach gaat een ernstige metabole ziekte schuil. Metabole ziekten zijn de meest dodelijke ziekten onder kinderen in Nederland. Voor Charlie bestaat nog geen behandeling en haar ouders weten niet of ze haar vijfde verjaardag haalt. 

Op 22 september lanceert Metakids de campagne ‘Elk moment telt’. Charlie (4), Bjorn (6) en Sofie (2) hebben een metabole ziekte. Ze leven in het nu, omdat hun toekomst onzeker is. De campagne wordt actief gedragen door de nieuwe Vrienden van Metakids: Jim Bakkum en Bettina Holwerda. Hun nummer ‘Ik zal je vinden’ is gekozen als de soundtrack van de campagne.  

De boodschap van de campagne is helder: élk moment telt voor deze kinderen, omdat ze niet weten wat de morgen zal brengen. Tegelijkertijd staat de wetenschap op een kantelpunt. Dit is dus hét moment om te helpen. Dankzij de recordopbrengst van 3FM Serious Request 2024 start Metakids dit najaar het project 50in35. Doel: in 2035 50% van de kinderen met een metabole ziekte behandelbaar. Via de campagne werft Metakids fondsen om die doorbraak te versnellen.  

De campagne bestaat uit een landelijke tv- en radiospot, met Charlie als eerste gezicht. Uniek is dat er échte gezinnen aan het woord zijn. De afgelopen weken ontmoetten Jim en Bettina deze families, wat diepe indruk op hen maakte en een aangrijpende video opleverde. Bettina: “Zóveel kracht, zó weinig bekendheid. Dat raakt. Tijd om dit te veranderen: nu!” En Jim: “Mensen hebben echt geen idee… We willen hiermee écht het verschil gaan maken.” 

Metabole ziekten zorgen dat het lichaam voedingsstoffen niet goed kan omzetten in energie. Het gevolg: ernstige schade aan hersenen, organen en zenuwstelsel. Zonder behandeling is de ziekte dodelijk. In Nederland leven duizenden gezinnen met deze diagnose. Toch zijn metabole ziekten nog niet bekend genoeg bij het publiek.  

De campagne komt op een belangrijk moment. Dankzij nieuwe technieken zoals gentherapie, enzymtherapie en medische voeding staan artsen op de drempel van doorbraken. Maar grootschalig onderzoek vereist financiering. Aanvoerder Metakids Jan-Matthijs van Eendenburg: “Zonder onderzoek geen behandeling. Zonder behandeling geen toekomst. Dit is dus hét moment om door te pakken.”  

Metakids wil dat kinderen zoals Charlie, Bjorn en Sofie een toekomst krijgen. Help mee. Doneer, deel en maak – net als Jim en Bettina – samen met ons het verschil.  

De campagne is vanaf deze week te zien op de streamingplatforms Videoland, Disney+, HBO Max, SkyShowtime en op de digitale abri’s van JCDecaux, via online kanalen en social media.